1.500.000 visites

La crítica és una mentida?
Podem creure el que llegim?

(Imatge agafada de Casa del Libro)

 

El bloc ha arribat a 1.500.000 vistes, clics o com li vulgueu dir. I el motiu principal del post, és donar les gràcies a tots els que el llegiu i el comenteu, ja sigui en els comentaris públics o en els privats. De veritat que MOLTES GRÀCIES.

I com que els darrers múltiples de 100.000, no he fet la clàssica reflexió aprofitant aquesta xifra, aprofito l’oportunitat per escriure un dels meus post de reflexió, que tot i repetitius, penso que tracta realitats que cal tinguem presents, doncs més que millorar, la situació empitjora ….. Aquí el teniu…

La crítica/opinió gastronòmica en temps de crisis o 8 raons per posar en dubte el que llegim

 

-BLOCS ‘amateurs’ … En el nostre àmbit geogràfic, pocs blocs publiquem amb regularitat, cròniques de restaurants, amb visita anònima i dient el que en pensem, sigui positiu o negatiu. Som pocs, els que ho fem i la nostra fiabilitat és relativa, doncs segons pillem el dia bo o el dia dolent del restaurant o del nostre paladar, ho reflectirem així… Tenim clar que lo ideal, seria fer varies visites, però ja veieu que això és utòpic. Lo més graciós, és que alguns que ens ho retreuen, pertanyen a la resta de grups que descric tot seguit #quina_barra

-BLOCS ‘cut&paste”… Es limiten a copiar notes de premsa dels propis restaurants o de les agències. La seva aportació i credibilitat quan parlen de restaurants, sol ser nul·la. A veure si coneixeu algun restaurant, que generi una nota de premsa que no sigui d’autobombo. En tot cas aquests blocs, poden ser útils per estar al dia de saraos, inauguracions i “eventos varios”

-BLOCS /Instagramers ‘panxa agraïts’…. Els típics que demanen un àpat gratis a canvi d’escriure un post ‘excited’ o una sèrie de fotos a Instagram …. És la gamma més rastrera, que actua com si demanessin almoina … Existeix també una gamma més light i menys penosa que sense demanar-ho, explícitament, donant a entendre que els publicaran i amb l’excusa de demanar permís per les fotos, remenen la cua a veure que cau. Potser no l’àpat gratis, però alguna invitació o extra pillen… O una carantoina 🙂

-BLOCS /Instagramers “invitacions varies”… Escriuen només de presentacions, convits i inauguracions. Alguns són de bona fe i ni s’adonen que en aquests ‘saraos” d’invitació, els mostren una realitat paral·lela. I ells expliquen exciteds (no pagar dona un plus de satisfacció) la seva realitat i el que va d’anònim unes setmanes després, es troba una “altre” realitat. Un clar exemple, va ser la nostra visita a Can Miserias, després de llegir les cròniques publicades dels que van anar a la inauguració i constatar que el que ens vam trobar allà, no tenia res a veure amb el que s’havia publicat.

-BLOCS ‘professionals’… No en hi ha gaires, però si depenen d’algun diari o empresa que els finança, ja imagineu que tenen vetades les cròniques negatives. Si van per lliure, en general solen ser més fiables, i poden arribar a fer cròniques reals, sempre que els restaurants no siguin massa poderosos… Doncs sinó els passarien “factura” i en el futur “deixarien de sortir a la foto”…. #nedariguardarlaroba.

-ARTICLES en revistes, diaris…. Sense dubtar de que podem trobar articles escrits amb honestedat (quan el lloc descrit és bo de veritat), no podem perdre de vista, que per política editorial han de ser positius i ja en plan “transgressor”,  poden com a màxim, arribar a dir frases com “les falta rodaje, pero…”. (Oi que no en llegiu mai cap posant a caldo un lloc?) i per tant si el que els escriu, vol que li publiquin l’article i en conseqüència cobrar-lo, doncs ja imagineu oi? #to_mu_gueno #to_maravilloso

Algunes GUIES …. Com per exemple la que ha aparegut recentment, en que entre els 100 millors de Catalunya, posen llocs d’entrepans com Meatpaking Bistró, Els Casals de bocates de Plaça Palau,  Mordisco… i “es deixen” llocs indiscutibles com Hisop, Gresca i un munt més que no dic per no semblar partidista. En fi, que han posat els que són clients de l’agència que va fer la guia i/o han acceptat PAGAR per sortir. Molt bèstia lo d’aquesta guia/ panfleto

 

Món Instagram
El món Instagram relacionat amb els restaurants, és una BOMBOLLA que espero exploti aviat… I ja existeix alguna multinacional en àmbits no gastronòmics, que no vol saber res d’aquest sector. Amb l’excusa de que Instagram és “modernitat” , proliferen comptes, tipus els  dels grups 3 i 4 anteriors, que s’obren pas, presumint de que tenen Moooolts seguidors, likes i comentaris….

El món Instagram, facilita l’accés a la crítica a gent que les seves frases, no poden allargar massa més que

“Mirar que rico…”,   Estaba de maravilla”, “  Os lo recomiendo!”

que solen donar lloc a respostes del tipus

“mmmmm”
“haver (*) si invitas otro dia”
“como os cuidais!”
“yummmm” 
“amazing”
“awesome” 

Així com diferents emoticones, que en més d’una ocasió, NO SON REALS, sinó generats per robots… però això és tècnicament complicat per explicar aquí.

En el món instagram és valoren els seguidors… “T’has fixat que fulanito, té xxxx seguidors?…” Bé, doncs mireu això….I mostro una pantalla de la App Get Followers que es pot baixar del portal Itunes, permet pagar a través de Itunes i si no es vol pagar, hi han opcions d’intercanvi. I estic mostrant una opció de luxe, doncs a la selva 2.0 en hi han “ofertones” molt millor de preu.

Compre seguidores i LIKE’s ..!. Oferta de temporada… Dan el pego 🙂

Els likes, estan també a bon preu i fins i tot es poden obtenir gratis, fent intercanvi de likes en apps especialitzades …
El que és absurd, és que es cataloguin com INFLUENCER gastro, gent que rep likes de perfils com els que marco a tall d’exemple. De veritat algú creu que aquests “seguidors” de l’altre punta del món i amb aquestes pintes, anirà mai al restaurant de BCN QUE HA CONVIDAT l’influencer?. No m’he inventat aquests perfils, els he capturat d’alguns influencers, que per morbo “audito”

(*) ja sé que no s’escriu així

(**) per temes de fer recerca (i morbo), en cada una de les darreres imatges del meu instagram @ricardsampere, he “comprat” 10 likes, per veure el percal i aprendre a identificar aquests perfils. O sigui que si veiu 220 likes, en una de les meves fotos, 10 són de trampa.

CONCLUSIÓ

Que no tenim gaires cròniques fiables. I en tot cas per fer-les tendir a fiables, alabant quan cal i criticant quan s’ho mereixen, s’ha de ser independent i amb una cartera no massa apurada… Pot semblar classista, però té la seva lògica … O us imagineu a algú que vulgui muntar un bloc de viatges, mendicant viatges o esperant que el convidin?.

I si heu tingut la paciència de llegir fins aquí, aprofito per donar-vos de nou les gràcies….